Breaking News
Home > Global News > Romania > Concluziile dezbaterii “Are România o strategie coerentă în Republica Moldova?”
sursa newsint.ro

Concluziile dezbaterii “Are România o strategie coerentă în Republica Moldova?”

Conferința “Are România o strategie coerentă în Republica Moldova?” organizată de Centrul de Analiză Strategică Aplicată (CASA) și  publicația Newsint.ro  s-a desfășurat astăzi, la Palatul Parlamentului. Mai jos puteți să regăsiți opiniile și concluziile invitaților asupra acestui subiect de interes național pentru România. Moderatorul dezbaterii a fost domnul George Rîpă, președinte CASA. 

  • Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe:

“Cine nu înțelege corect politica internă și externă a României nu înțelege în egală măsură cât de importantă este dezbaterea privind orice fel de subiecte privind Republica Moldova.”

Domnul Diaconescu a avut o expunere amplă a subiectului Republicii Moldova în relația ei cu România și în context european. Astfel, acesta a scos în evidență rolul important pe care l-a avut OSCE în prezervarea securității europene în anii tumultoși de după disoluția Uniunii Sovietice, aceasta fiind singura organizație ce reușea să aducă în jurul aceleiași mese nu numai statele fostului Tratat de la Varșovia ci și cele ale Alianței Nord-Atlantice. Făcând referire la formatul “5+2”, domnul Diaconescu a spus că România s-a auto-exlus din acest cadru, acesta fiind un format “de urgență, de avarie, într-un context în care se începuse să se tragă în Europa.”

De asemenea, dânsul a făcut referire și la un tratat mai puțin mediatizat, un tratat de bază agreat de România și Republica Moldova, “un document care consacra spații de identitate comună între cele două state”, care, în opinia fostului ministru de Externe, nu a fost semnat datoritp lipsei de curaj a Bucureștiului.

Subiectul alegerilor prezidențiale din Republica Moldova a fost abordat de domnul Diaconescu. Acesta a declarat că problema alegerilor e de un “interes direct și imediat inclusiv pentru relațiile României în regiune.” În încheiere, domnul Diaconescu a subliniat faptul că ideea de unire dintre România și Republica Moldova este un proces ce ar trebui să se desfășoare pe mai multe canale în paralel, la nivel diplomatic, social și economic, nu doar să fie propagat la nivel înalt, acesta reprezentând un “forțaj politic.”

Răspunzând la o întrebare a unui reprezentant newsint.ro referitor la Găgăuzia și poziționarea acesteia în scenariul unionist, domnia sa a spus că această regiune este una latentă remarcând faptul că preocuparea în spațiul occidental referitor la drepturile minorităților din spațiul estic poate să genereze o intervenție, atât timp cât acestea din urmă se portretizează ca fiind agresate.

  • Ion Petrescu, analist militar și fondator Clubul Militar Român de Reflecție Euroatlantică:

Domnul colonel Ion Petrescu este un foarte bun cunoscator al subiectului Republica Moldova din punct de vedere al importanței strategice a acesteia pentru România. Dânsul, având o bogată experiență de interacțiune cu diverși diplomați străini la București a afirmat că “nu există nicio ambasadă străină aliată sau inamică care să se opună într-o manieră eficientă reîntregirii naționale.”

De asemenea, domnul Petrescu a remarcat dezinteresul mass-mediei din România pentru subiectul reîntregirii naționale. România, ca stat membru NATO și UE, are, în opinia domniei sale, datoria să exporte stabilitate între Prut și Nistru.

  • Marius Bostan, antreprenor, fost ministru al Telecomunicațiilor:

Domnul Bostan, acum în calitate de antreprenor, a scos în evidență implicarea domniei sale în acțiuni în anii 90′ ce au avut ca scop reîntregirea națională și intensificarea relațiilor bilaterale. De asemenea, dânsul a făcut referire la rolul Federației Ruse în această relație dintre București și Chișinău, anume clipul video postat de ambasada Rusiei la București, referitor la donația acestia din urmă pentru achiziționarea Cumințeniei Pămânutului, caracterizând acest videclip ca făcând istorie politică manipulantă.

Dânsul a încurajat antreprenorii din România și mediul de business românesc să investească în Republica Moldova, considerând că un fond de garantare a investițiilor în zona din partea statului român ar fi o idee bună în acest sens.

  • Ovidiu Raețchi, deputat PNL:

Răspunzând direct la întrebarea dezbaterii, domnul Raețchi a spus că “dacă am fi avut o strategie pentru Republica Moldova, asta s-ar fi văzut într-o strategie coerentă pe 10 sau 20 de ani.” Dânsul a scos în evidență faptul că există o lipsă de implicare și o strategie educațională pentru Republica Moldova exemplificată prin două probleme: în primul rând,limba română și cărțile în română lipsesc din licee iar în al doilea rând, în Chișinău nu există posturi de televiziune în limba română

Soluția, în opinia dânsului, pe termen scurt și mediu este cea schițată de unioniștii din societatea civilă care s-a implicat și a făcut eforturi de consolidare a relației culturale, de exemplu dl. Geroge Simion a făcut un post de televiziune în limba română în Republica Moldova.

  • Ciprian Ciucu, consultant:

În baza unei vaste experiențe de lucru în Republica Moldova, domnul Ciucu a oferit o imagine interesantă asupra mediului de afaceri de peste Prut. Astfel, dânsul a remarcat faptul că Republica Moldova are o piață relativ mică pentru investitori dar pentru România această piață poate reprezenta avantaje. Unul din avantajele substanțiale pentru investitorii din România este uniformitatea legală și recunoașterea actelor legale.

Din punct de vedere al investițiilor străine în Republica Moldova, domnul Ciucu scoate în evidență un lucru îngrijorător, anume că  volumul investițiilor românești în Republica Moldova a luat un avânt în perioada 2008-2009 dar după 2009 au început să scadă. Cine investește efectiv în Republica Moldova? Conform unor date citate de acum 3 ani citate de domnul Ciucu, România și Rusia erau cumva la paritate cu 7%. Primele doua locuri ocupate de Cipru și Olanda ceea ce poată să indice investiții mascate rusești.

14456942_1352775158073708_540606273_o
sursa newsint.ro
  • Petrișor Peiu, consultant în afaceri:

Domnul Petrișor Peiu a fost foarte direct în discursul său spunând că România nu are o strategie pentru Republica Moldova și că acest lucru se întâmplă pentru că nu există un consens politic. O problemă esențială din punctul domniei sale de vedere este lipsa de asumare a responsabilității din partea clasei politice care este timorată.  Domnul Peiu a caracterizat starea de “stat eșuat” a Republicii Moldova ca o șansă pentru proiectul unionist.

Dânsul a mai criticat și subliniat starea deplorabilă a sistemului bancar din Republica Moldova. Acesta a spus că  sistemul bancar  nu mai există, BRD și BCR sunt nesemnificative, ce a mai ramas din acesta este sub supravegherea Băncii Naționale.

În opinia dansului, o abordare coerentă a României este de a încuraja investițiile solide, realiste, nu în proiecte ridicole, în special în Chișinău, care adună 40% din economie.

  • Daniel Gheorghe, deputat PNL

Domnul Gheorghe a scos în evidență frica de Rusia care apare în discuțiile față de Republica Moldova și relația acesteia cu România. De asemenea, dânsul a subliniat starea foarte proastă în care se află Republica Moldova, în opinia sa. Domnul Gheorghe a caracterizat Republica Moldova ca fiind “la marginea lumii și între lumi.”

Dânsul a spus că desi discursul oficial, declarativ, al clasei politice romanesti este pro-Bruxelles, uneori aceasta este servil, constient sau nu, Moscovei.

Domnul Gheorghe a propus ca și direcții generale ale strategiei României față de Republica Moldova o abordare energetică comună și investiții solide românești în zonă.

sursa newsint.ro
sursa newsint.ro
  • Răzvan Munteanu, director general newsint.ro:

Directorul general al publicației newsint.ro a încheiat dezbarea și a subliniat o serie de elemente foarte importante pentru o strategie coerentă a României vis-a-vis de Republica Moldova. Astfel, domnul Munteanu a spus că multe dintre articolele pe care le-a scris despre Republica Moldova, cu tentă unionistă, au fost preluate de presa anti-unionista din Republica Moldova si dezbatute, folosite ca practică a războiului hibrid.

De asemenea, dânsul a scos în evidență o serie de avantaje economice ce ar deriva din reîntregirea națională, în special în domeniul pieței muncii, prin faptul că forța de muncă din Republica Moldova ar fi mult mai ușor de integrat în actualul spațiu românesc decât alte naționalități.

Domnul Munteanu a subliniat faptul că trebuie să luăm în considerare interesele Marilor Puteri în zonă și semnificația parteneriatului strategic dintre Statele Unite și România, în contextul recentelor declarații ale ES James Petit, ambasadorul Statelor Unite în Republica Moldova.

România trebuie să își dezvolte o strategie de soft power vis-a-vis de Republica Moldova deoarece o atragere a acesteia din urmă spre România este imposibilă atât timp cât 80% din presa de peste Prut este în limba rusă.

În încheierea expunerii sale, domnul Munteanu a anunțat că newsint.ro, în parteneriat cu Centrul de Analiză Strategică Aplicată (CASA) vor începe redactarea unei strategii coerente, ce va integra toate dimensiunile amintite, ceea ce nu există până în prezent.

 

 

Check Also

Eveniment CSSAS: Probleme actuale de securitate ale Orientului Mijlociu

Centrul de Studii Strategice de Apărare şi Securitate din Universitatea Naţională de Apărare „Carol I” …

One comment

  1. foarte interesant!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *