Breaking News
Home > Global News > Romania > INTERVIU EURO 2020 – o oportunitate pentru România
Florin Şari

INTERVIU EURO 2020 – o oportunitate pentru România

În 2020  oraşul Bucureşti va fi una dintre gazdele turneului european de fotbal. Un moment jubiliar pentru UEFA, întrucât vom asista la  ediţia sportivă cu numărul 60 a acestei competiţii, dar şi unic pentru România, ţara noastră găsinduse pentru prima oară în această postură.

Pe acest fond, directorul general al NewsInt, Răzvan MUNTEANU, a discutat cu Florin ŞARI, Managerul Grupului Operativ de Lucru, şi unul dintre cei mai importanţi oameni din cadrul FRF care se vor ocupa de organizarea EURO 2020.

 

Dle Şari, care este impactul organizării EURO 2020 pentru România atât din punct de vedere economic cât şi al imaginii de ţară?

Cel mai evident este faptul că suntem într-un concert alături de alte 12 națiuni europene, alături de care vom organiza, cu drepturi depline, acest turneu jubiliar al Campionatului European de Fotbal. Este în primul rând un eveniment unic pentru România, ca și stat organizator, dar unic și pentru competiție în sine, pentru că nu vom ști dacă se va mai organiza o astfel de competiție care să se întindă de la Dublin la Baku.

În ceea ce privește latura economică, vor fi câteva obiective pe care FRF dar și ceilalați parteneri, precum Primăria Capitalei București, cu o dublă calitate, aceea de posesor al Arenei Naționale dar și de oraș organizator, și apoi Guvernul României, doresc să le atingem. Vor fi 100.000 de spectatori străini care vor veni la cele patru meciuri organizate la București. Scopul nostru  va fi ca aceștia să se reîntoarcă pentru a vizita Bucureștiul în următorii ani. Ne dorim beneficii economice sustenabile din industria turismului și  a serviciilor.

Mai apoi se va dezvolta infrastructura. Odată  după finalizarea construcției finale a celor patru stadioane din București vom putea aplica pentru organizarea unor competiții internaționale de copii și juniori, fotbal feminin, samd. Vor fi evenimente de anvergură într-un oraș care va avea experiența EURO 2020.

Privind suma de bani pe care România ar câștiga-o de pe urma acestui eveniment,  nu există în momentul de față calcule atât de detaliate, însă vă pot da exemplul Franței, țară care a investit aproximativ 200 milioane de euro pentru organizarea EURO 2016, având apoi un beneficiu net de 1 miliard de euro. Poate pentru România beneficiul nu va fi de cinci ori mai mare decât suma investită, dar oricum va fi destul de consistent.

Totuşi, un proiect atât de mare este puţin dezbătut, cel puţin deocamdată, în presa naţională. Cum explicaţi acest lucru?

Pe plan intern, calendarul activităților de promovare se poate face cu 300-500 de zile înaintea primului meci. Nici măcar lansarea vânzării de bilete nu s-a făcut încă. Acum proiectul se axează mai degrabă pe soluționarea aspectelor administrative, precum garanția drepturilor de autor, spre exemplu. Care sunt mecanismele prin care autoritățile române vor combate marketingul de ambuscadă și violarea drepturilor de autor este o problemă care se află acum în dezbatere.  În momentul de față nu este interesantă prezentarea acestor subiecte pentru media, deoarece au o percepție publică redusă. Discuțiile media sunt mai degrabă axate asupra construcției stadioanelor și a proiectelor de infrastructură.

Privind promovarea internațională, acest lucru nu ține de noi, rolul nostru fiind mai degrabă de integrator. UEFA și partenerii locali ai FRF se vor ocupa de acest tip de promovare. Aceste acțiuni vor începe în 2019.

Pentru că tot vorbim de evenimentele administrative, există riscuri ca România să piardă statutul de organizator ? Care este stadiul construcţiei celor patru stadioane din Bucureşti?

Nu există riscuri în momentul de față. Nici măcar stadiul construcției celor patru stadioane din București nu poate afecta acest lucru. Aceste stadioane sunt pentru a facilita antrenamentele celorlalte echipe. Dacă naționala noastră se va califica, vor fi deja doar trei echipe străine în grupe, fiecare urmând să folosească unul dintre aceste stadioane pentru antrenament. Naționala se va antrena la Mogoșoaia.

Oricum, pentru fiecare stadion a cărei construcție nu va fi finalizată există o alternativă, deja agreată de către UEFA. Stadionul de la Voluntari, sau de la Mogoșoaia sunt printre aceste alternative. Stadionul de la Ploiești nu poate intra în calcul, întrucât este prea departe de orașul gazdă, conform standardelor UEFA.

Condiția UEFA este de fapt să existe un stadion de antrenament special amenajat, fără acces la public. Noi, ca țară, am profitat însă și ne-am propus construcția celor patru stadioane. Acest lucru nu a fost însă o obligație, dar asumarea noastră a contat totuși în alegerea Bucureștiului ca oraș gazdă.

Planurile de transport au fost transmise către UEFA?

Da. Este cel mai stufos dosar depus la UEFA. Va fi un dialog între noi și forumul internațional pe durata a șase luni, prin care va trebui să rezolvăm o serie de criterii. Spre exemplu, trebuie să arătăm cum cei care vor avea bilet la meciurile de fotbal vor putea folosi transportul gratuit de la Aeroport către București. Trebuie să fie și o schemă privind transportul spectatorilor de la hotel sau fan zone către stadion și viceversa. Acestea sunt câteva exemple. Trebuie asigurat în principiu transportul spectatorilor în siguranță și confort, pe un număr limitat de zile.

Noi vom încuraja mersul pe jos de la fan zone, care se va întinde de la Piața Constituției până la Piața Unirii, către stadion. Bulevardul Unirii – Bulevardul  Decebal – Bulevardul Basarabia va fi traseul fanilor care vor alege să nu folosească mijloace de transport în deplasare.

S-a promis în dosarul depus că vom avea o linie de metrou București-Otopeni?

Da. Dar când a devenit clar că linia de metrou nu va fi gata s-au depus variantele de transport prin RATB și/sau pe calea ferată carea leagă Otopeni de Gara de Nord.

Vorbiține puțin despre sigla aleasă pentru promovarea evenimentului.

Sigla reprezentă simbolul Bucureștiului pentru EURO 2020, și anume Podul Basarab. Turneul final stă sub semnul punților care leagă fanii fotbalului din toată Europa și fiecare oraș gazdă are un pod ca marcă. Vreau să vă spun că sigla Bucureștiului chiar iese în evidență, pentru că podul cu hobane de la Basarab chiar e spectaculos. La poduri moderne suntem în top, nu intrăm în competiția podurilor istorice, unde de departe se distinge London Bridge.

Cum puteţi descrie colaborarea FRF cu primăria Capitalei şi Guvernul României?

Colaborarea este formalizată printr-o hotărâre de guvern care declară acest turneu de importanță națională și interes public. Există un grup operativ de lucru care are șapte membri, desemnați de către FRF, Primăria Capitalei și diverse structuri guvernamentale, și un comitet interministerial pentru organizarea EURO 2020, condus de către ministrul Tineretului și Sportului.

Acesta este cadrul de desfășurare organizatoric. Întâlnirile sunt lunare, iar interesul nostru comun este ca lucrurile să iasă bine. Suplimentar acestor mecanisme formale există alte grupuri, unele la solicitarea UEFA.

În final aș dori să vă mai întreb: în momentul în care Steaua, Rapid și Dinamo vor avea propriile stadioane noi, cine va mai juca pe Arena Națională?

Trebuie să ținem cont de avantajele Arenei Naționale. Dimensiunea este un exemplu de acest tip. Ghencea va avea în jur de 30.000 de locuri. La un meci internațional, Steaua va veni pe Arena Națională, pentru a satisface cererea de bilete. La fel și Dinamo. Stadionul va avea doar 18.000 de locuri. Dacă Dinamo va reveni pe plan internațional, cu siguranță va alege să joace pe Arena Națională. Apoi derby-urile interne se pot disputa pe acest stadion, și nu în ultimul rând, meciurile echipei naționale.

 

Check Also

Romania: Medicover devine principalul furnizor privat de servicii medicale din nord-vestul tarii

Compania suedeza  Medicover a achizitionat 80% din operatiunile Spitalului Pelican din Oradea, devenind astfel principalul …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *